tisdag 11 december 2007

Dålig dag på jobbet.

Så gott som alla kunder är mer eller mindre trevliga att ägna lite tid med. Det brukar vara helt ok att sitta och snacka lite och lösa kundens problem. Men ibland får man de där jobbiga samtalen. Idag hade jag fler sådana samtal än jag haft totalt under en månads tid tillbaka.

När jag förklarade samma sak för jag vet inte vilken gång i ordningen för en kund som vägrade lyssna och fick jag känslan av att han egentligen var ute efter att få mig att lacka ur och säga något dumt. Det är påfrestande att ge ett professionellt bemötande till någon som beter sig oförskämt och som om han vore korkad. För att bättre hantera de där otrevliga personer som inte förstår att lyssna på goda råd måste jag bli mer som en gås. Bli bättre på att bara låta det rinna av mig. Mitt problem är att jag bryr mig för mycket. I och med att jag i grunden vill hjälpa så blir det en intressekonflikt när folk kräver hjälp med sådant som inte ligger på mitt bord.


Dagens visdomsord: Om du tycker att svaret börjar låta bekant kan det bero på att du ställer samma fråga om och om igen.

Inga kommentarer: