onsdag 5 december 2007

Nightwish (+Indica)

Förbandet Indica var ojämna. Bitvis mycket bra men tyvärr kändes några låtar som att de fick tiden att gå. Alla låtar jag provlyssnat på via last.fm var på finska så hade det inte varit för att jag läst några kommentarer från någon annan spelning där de var förband åt Nightwish så hade jag förväntat mig finska. Spelningen var uteslutande (eller möjligen så gott som utslutande) på engelska. Det var kul att förstå vad de sjöng men vissa av låtarna gör sig bättre på finska. Skulle inte ha något emot att se dem igen. Med följande menar jag inget ont om Indica för det var kul att se dem. Men. Jämfört med Nightwish så var de lugna på scen.


Det var mycket mer ös när Nightwish spelade. Det var en helt annan nivå på ljusshow och pyroteknik var en post i budget det inte hade snålats in på. Nightwish öppnade med Bye Bye Beautiful och under de första låtarna var det mycket eld och fyrverkerier på och kring scen. Hela första delen av spelningen var det mycket ös. Mot mitten var det ett lugnare parti. Facklorna som dök upp under The Islander passade perfekt till låten. Till någon av de långsamma låtarna sprutades något vitt ut från taket. Det såg ut som långsamt fallande stora tunga snöflingor. Vackert!

Några av de sista låtarna och extranumren var det fullt ös igen och pyrotekniskt eldades det på rejält. Temperaturen i lokalen steg märkbart. Vid den största av laddningarna tyckte jag att värmvågen som slog emot mig var massiv, och då borde det ändå vara omkring 1500 pers som stod närmare scenen än mig. Vad jag har hört så var det ~3500 i lokalen.


När vi efter spelningen försökte gå igenom vilka låtar de hade spelat så fick vi det till 10 från senaste skivan Dark Passion Play och 6 äldre låtar. De äldre låtarna hade gjorts om för att passa med bandets nya sound (läs sångerska). Jag glatt överraskad av hur bra Anette gjorde flera av de gamla låtarna. Vilken ordning de spelades vette tusan men följande är vad vi trodde att vi hörde: Bye Bye Beautiful, The Poet And The Pendulum, Amaranth, Cadence Of Her Last Breath, Master Passion Greed, Sahara, Whoever Brings The Night, For The Heart I Once Had, The Islander, 7 Days To The Wolves, Dark Chest of Wonders, Ever Dream, Dead to The World, Wishmaster, Nemo och Wish I Had An Angel.



Uppdatering. Tittade på mina videoupptagningar igen. Även om de fortfarande är av ruskigt låg kvalitet så fick jag ett "Ähh vafan.."-moment och laddade upp dem till YouTube. [Indica - Vuorien Taa] [Nightwish - Sahara] [Nightwish - Wish I Had An Angel]

Hittade även ett klipp från en annan spelning under samma turné. Den som spelade in/laddade upp [Nightwish - Bye Bye Beautiful] har skrivit fel titel men ljudet är bra och har lyckats fånga ljusshowen under introt. :)

Inga kommentarer: