lördag 5 januari 2008

Angående årsberättelsen

Någon gång i höstas (sensommaren?) fick jag idéen att jag skulle skriva en årberättelse för 2007 vid nyår och därefter göra det till en tradition. Det var i samband med en hemresa som idéen ploppade upp i mitt huvud och innan tåget var framme flera timmar senare så hade jag skrivit ner en hel del stödord och lösryckta meningar för att stolpa upp vad som hade hänt under våren och så pass långt in på sommaren som hade hunnit passera. Självklart kom jag att minnas den där textfilen i mellandagarna. Att jag sov just i egen liten stuga i bortre änden på tomten kanske inte hade så mycket med det att göra egentligen men nog hade man gott om tid att reflektera över både det ena och andra när man låg där och skulle somna.

Som synes har jag inte publicerat någon årsberättelse. Jag har inte heller skrivit den. För stunden väger jag olika anledningar emot varandra för att komma på vilken anledning som känns bekvämast för att inte skriva den. Rebellen i mig är lite mot att göra saker bara för att man ska göra dem på bestämda dagar. En perfektionistisk inre röst säger att det redan är ett misslyckande att inte ha skrivit årberättelsen. "Ähh, bättre sent än aldrig." säger en tillbakalutad inre röst klysigt, som om den inte orkar formulera sig med egna ord. Ambitiöst nog har jag lust att skriva på engelska. Frågan om språkval påminner om något jag redan borde omvärderat. Vem skriver jag för? Vid ett antal tillfällen har jag kommit på mig själv med att ha publicerat sådant jag skrivit för att "skriva av mig" som var mer personligt än jag egentligen haft för avsikt att publicera på en blogg. I ett ögonblick av självkännedom så är jag inte bekväm med att låta känslorna styra utan vill att mina beslut ska vara överlagda. Det kanske inte alltid är det bästa men så fungerar jag.


{insert glätt övergång om att 'en bild säger mer än tusen ord' utan att skämmas}


I slutet på förra året skaffade jag en ny kamera men belade mig själv med köpstopp inför jul. Med kameran kom bara ett litet minneskort så det var omständigt att bara kunna ta några få bilder innan det var dags att ladda över till dator och frigöra utrymme. Med mig hemhem hade jag ett 32 MB kort i kameran och ett 2 GB memory stick att föra över bilderna till. Jag var lite nervös att ingen skulle nappa på minneskort som julklapp. Jag gick i funderingar kring vilken butik man skulle kunna panikköpa kort i på juldagen men det visade sig att jag oroade mig i onödan. Med mig hem efter ledigheten hade jag två stycken minneskort på 2 GB, varav det ena helt fyllt, ett på 32 MB och hyfsat mycket bilder på USB-minnet. Efter att ha laddat över allt till datorn och rensat bort en del dåliga bilder så är det 3,5 GB kvar. Ett antal videoupptagningar tar upp mycket av utrymmet och det finns en hel del kvar som går att gallra bort, men nog blev det en del bilder.

Ett urval (mestadels miljöbilder) har jag laddat upp till Panoramio. De av mina bilder som är taggade med [Jul], [Långfärdsskridsor] eller [Bollnäs] är nytagna. När jag väl hade fått upp farten laddade jag upp lite andra bilder. Bland annat [Midsommar] i Åmot förrförra året och några solnedgångar från fiskeresan till Norge förra året.

Även till picasaweb har jag laddat upp bilder sedan sist. För ovanlighets skull har jag även valt att lista bildalbumen öppet. Vanligtvis brukar jag var en sådan fegis när det kommer till det.

x-mas -07


I samband med att jag laddade upp stillbilderna från Nightwishs spelning i början på december laddade jag även upp några klipp och uppdatera posten med länkar.

Inga kommentarer: