söndag 22 juni 2008

Fotoalbum

Att titta i ett fotoalbum brukar ofrånkomligt resultera i en tillbakablick. Det ter sig visserligen ganska naturligt då man sällan har foton tagna i framtiden. Idag har jag haft en sådan dag när man tittar på bilder, minns och reflekterar.

Det finns många saker man fundera över när man väl börjat grubbla. Fotoalbumet jag har bläddrat i sträcker sig inte speciellt långt tillbaka i tiden. På den tiden jag satte utskrifter på fotopapper i ett album hade jag förmodligen ännu inte hunnit framkalla bilder tagna så nyligen. Att vi har så många bilder att tillgå - påverkar det hur vi ser på bilder?

För mindre än ett halvår sedan började jag ladda upp ett urval av bilder till flickr. Under de sista månaderna fanns det två saker jag särskilt lade märke till. Solnedgången ser helt enkelt inte lika bra ut från min balkong längre. Nu för tiden bara försvinner den bakom horisonten, men på några av bilderna i arkivet ser det verkligen ut som att himlen är satt i eld. En andra iaktagelse var att min matlagning - fram för allt ambitionsnivå i köket - förbättrats.

Inga kommentarer: