tisdag 17 juni 2008

Mer om Forerunner 405

Igår provade jag mig fram och testade tre för mig nya saker med klockan.

Utifrån den rutt jag gick i förrgår skapade jag en bana och provade att springa efter bana. Det var riktigt kul att kunna snegla på klockan och likt i många dataspel ha en pil som pekar ut riktning till nästa waypoint, och att avståndet anges. När man närmade sig någon av de waypoints jag lagt ut längs banan så pep den till för att påkalla uppmärksamhet och visade (enligt vad jag lagt in längs banan) om man skulle svänga höger, vänster eller fortsätta rakt fram i korsningar. Kul! I och med att banan baserades på en rutt jag gått så var jämförelsen med virtuell kompis tråkig och gav ingen utmaning. En annan sak att dra lärdom av till nästa gång är att lägga in waypoints något innan korsningarna så man hinner reagera på anvisningarna. När det är en bana man lagt själv blir det iofs ganska överflödigt för jag hittar rätt väg ändå.

Efter det provade jag att springa ett så kallat pass. Det pass jag valde var ett intervallträningspass där utmaningen var att ligga inom olika pulszoner. Om än lite väl låg intensitet för min smak så var det rolig träning. Det var betydligt svårare att sänka pulsen snabbt under de lågintensiva viloperioderna än att höja pulsen tillräckligt högt i de intensiva delarna av passet.

Sist men inte minst hittade jag via garmin connect möjligheten att lägga upp mål. Bara för att provade lade jag upp ett mål att inom en vecka genomföra minst två mil. Till min förvåning blev det från och med gårdagens datum så det målet är jag på väldigt god väg att klara av.

4 kommentarer:

falmark sa...

Jag är också en nybliven ägare till en 405a. Hur får du fram kompasspilen när du kör "Bana"?

/undrar Peter.

Anonym sa...

Svaret på frågan är så simpelt så jag vill börja med att påpeka att pilen pekar ut nästa Course Point som man har lagt in med hjälp av Course Point Tool i Training Center.

När jag väl sprang banan dök pilen upp vid bläddring, genom att peta på ramen.

Hoppas det duger som svar på frågan. Säg till om något är oklart!

falmark sa...

Det var alltså "Corse Point" pilarna som du menade dök upp. Det gör de för mig också. (Håller med om att man måste lägga in dessa ett antal punkter före korsningen om de ska funka som varningar).
Eller fick du fram kompass pilen också på nåt sätt?
Om du undrar om något så kan jag också försöka svara. Jag brukar betrakta mig som en "Power User" när det gäller tekniska leksaker... :-)

mvh/Peter Ö

Anonym sa...

http://onasut.blogspot.com/2008/06/frtydligande.html

Ja, det är pilarna till nästa course point jag menade när jag skrev om guidning som för tankarna till dataspel.