söndag 4 maj 2008

Dumma hundägare

Hur svårt ska det vara att ta ansvar för sin hund? Det är ju inte undra på att det generaliseras och att det myntats uttryck som "hundägare är idioter" när det är så stor andel av dem som äger hund som inte lever upp till minimikraven för hur man handhar en hund.

När det gäller tama husdjur brukar det ibland jämföras med att ha barn, och att barn minsan får göra ditt och datt. Guess what! Om det låg bajs kvar efter ditt barn skulle jag också bli förbannad. Det är inget unikt med att det är just hundbajs. Om ditt barn sprang fram och hälsade på mig lika som flertalet lösspringande hundar har gjort skulle jag tycka att din unge var påflugen och dålig på att läsa av när någon vill bli störd eller ej. Nu fruktar jag visserligen varken barn eller är hundrädd, men som matte/husse är det ditt ansvar att hålla efter din hund.

Det brukar också vara populärt att jämföra med vilda djur. För vilda djur kan minsan lämna sin spillning både här och där utan att man klagar. Argumentet är kass! Vilda djur är rädda för människor och håller sig borta från bebyggelse. Som en följd av detta lämnar de i regel sin avföring på avlägsna platser i skogen. Skulle ett icke tamt djur bete sig på ett osanitärt sätt brukar de bli avlägsnade eller möjligen infångade och tvångsförflyttade.

Hur svårt ska det egentligen vara? Inga menlösa bortförklaringar! Det är ert djur och ert ansvar. Bajs är bajs är bajs och bör betraktas som bajs. Således låter du inte din hunds bajs ligga kvar på ställen där du själv inte skulle bajsa. Skärpning!



PS. Ja, jag vet att det finns både bra och dåliga hundägare och att det är fel att dra alla över en kam. Den här posten riktar sig till de dåliga hundägarna och det var åtminstone min avsikt att det skulle framgå.

När det kommit lösspringande hundar som på eget initiativ varit på väg fram för att hälsa på mig har ett kort och bestämt Nej! räckt för att hunden inte ska fortsätta. Kruxet är att man mig veteligen bör man som utomstående inte ge kommandon till hundar. Det hade att göra med att en väldresserad hund inte ska ta kommandon från främlingar. Att beordra någon annans hund innebär alltså att man gör hunden förvirrad eller i värsta fall att den inte lär sig att det är fel.

Inga kommentarer: