söndag 10 augusti 2008

Tema: Vatten

Nog för att den här veckan har varit regnigare än vad jag varit med om på länge men rubriken syftar på veckan innan - min semestervecka i Hälsingland. Tanken var att jag skulle skriva någon form av krönika, post, whatever och sammanfatta veckan. Än så länge har jag laddat upp bilder till Picasaweb, Facebook, flickr och skickat bilder i orginalstorlek via epost. Förr eller senare kanske jag kommer till att skriva något eller så rinner det ut i sanden. Är ju inte ens klar med att ladda upp bilder än.

Även om inget annat än dykningen var inplanerat från början så lyckades det väldigt bra med att fylla ut kalendern. Så här blev veckan ur ett perspektiv på saker som anknyter till vatten:

Lördag - Svinstadsjön, snorkling
Söndag - Lötsjön, bad/snorkling
Måndag - Skidtjärn, snorkling
Tisdag - Hölesjön, dykning
Onsdag - Tunaholmen, motorbåt/snorkling
Torsdag - Orhalla, konsert där scenen flöt utanför Orbaden strand
Fredag - Mödänge/Söräng, kanotpaddling
Lördag - Skolgränd, regn
Söndag - Hemresa i svalt regnväder

När det väl började regna så fortsatte det regna och jag tror att det har regnat varje dag sedan dess. Som värst utfärdade SMHI vädervarning klass 1 pga stora nederbördsmängder.

Idag tog jag en längre promenad. Hade med mig kamera, matsäck och en bok. Det blev aldrig av att jag stannande någonstans för att läsa. På hemvägen kom det ett antal skurar men det var bara roligt. Mitt klädval var utmärkt. Svalt nog när solen sken och när det slog om så skyddade de såväl mig som mina prylar från att bli blöta.

Uppdatering. Sikten i Svinstadsjön var kass. Om jag sträckte ut mina händer och förde dem mot ansiktet såg jag dem först vid ett avstånd om ungefär 2 dm. I Lötsjön var det bättre, 1-2 m och där så jag en del småfisk. Snorklingen i Skidtjärn och utanför (innanför om man ska vara krass) Tunaholmen var riktigt bra. Skidtjärn är känd för sitt klara vatten och där var sikten många meter. Vegetationen under vatten är sevärd. Utöver abborre, smågäddor och sånt såg jag mörtar som var större än jag trodde mört kunde bli. I havet simmade jag i stim med småfisk och så spanade vi länge och väl på en riktig bamsing till abborre.

Inga kommentarer: