fredag 29 augusti 2008

Gymnasienollor

Som jag skrev igår så är nollning på gymnasiet annorlunda. En sak som kanske i än större utsträckning gör att det skiljer sig är att universitetsstudenter får köpa alkohol men under nolle-p serveras som starkast folköl. Rakt över. Faddrarna föregår med gott exempel och sätter standarden genom att inte ha någon medhavd alkohol utan alla köper billig öl på plats och dricker samma sak. Kontrollerat och städat. "Tänk på att det alltid måste finnas ett alkoholfritt alternativ" upprepas så ofta att det nästan blir till ett mantra.

Flertalet gymnasienollor får inte köpa alkohol själva. Det är heller inte lagligt för arrangörerna att sälja till dem. Alltså tillhandahålls inga alternativ med låg alkoholhalt och mig veterligen inte heller några alkoholfria alternativ. Alla får ta med sig dricka själva. När de kommer över alkohol på annat håll på egen hand så blir det för ocoolt med folköl så de kör med starkare grejer. Kombinerat med att de tål mindre så är resultatet givet. Gymnasienollor är antingen helt nyktra eller uppenbart mer ostädade än universitetsnollor.

Idag efter att jag hade sprungit en något längre tur med extra belastning i form av en löparryggsäck med vattenflaskor i så mötte jag några gymnasienollor på hemvägen. Då vi möts är jag alltså iförd löparkläder, har svett rinnande i ansiktet och håller på att jogga ner. De två flaskorna i ryggsäcken hade jag druckit upp efter rundan inför nedjoggningen, så jag har alltså två tomma flaskor och en ganska lätt ryggsäck. Någonting i mitt utseende verkar gå en av ynglingarna förbi. Han sneddar över vägen och söker kontakt med mig. När jag är på väg att jogga förbi honom frågar han om jag hade tre cider att bjuda på. WTF?! Jag klarade inte av att hålla mig för skratt.

1 kommentar:

Johan sa...

Måste skriva av mig för att kunna släppa det.

Att jag inte hade någon cider med mig borde han inte haft några problem att se. Dels antar han alltså att jag har cider hemma. Han tar en chansning att den här löparen inte har långt kvar hem. Den gissningen är korrekt, men hur kan han tro att någon som sprungit en mil vill någonting annat än att duscha?

För att bjuda en minderårig måste jag ju närvara för att det inte ska räknas som en olaglig handling. Osäker men har för mig att målsmans tillåtelse ska in på ett hörn också. Varför skulle jag vilja hänga med dem? Han hoppade ju över hälsningsfraser så vi har ju i klartext inte ens hälsat.

Nu tror jag iofs inte att ynglingen hoppades att jag skulle bjuda utan att göra dem sällskap. Varför jag nu skulle vilja göra det? Han lägger inte fram ett endast skäl.

Ställer mig frågande till siffran tre. De var ju två stycken. Eventuellt hörde de ihop med en grupp som kom tiotalet meter efter dem. Oavsett vilket borde det ha gett dem en del huvudbry att fördela tre cider mellan sig.

En så rakt på - hej, jag är en igel vill du mata mig? - approach som han försökte är ju rent ut sagt förolämpande mot mig och självförnedrande för honom.

Nej, han är inte en nolla. Vore han en nolla skulle det finnas en fadder som tog hand om honom och som skulle hjälpa honom på bättre tankar. Antingen roar man sig nykter eller så ser man till att komma över alkohol på ett snyggt sätt. Att använda en approach som är dömd att misslyckas drar bara skam över individen och gruppen.