torsdag 6 mars 2008

Mer om statistik

Trollbunden av att det går att få fram viss statistik från wordpress har jag ikväll fortsatt att bläddra runt och jämföra siffror. Jag är mycket nöjd med att konstatera vilket inlägg som är den mest lästa. Nämnligen den post där jag tipsar om att Off-the-Record finns, skriver lite kort om vad det är och försiktigt uppmanar till att skaffa sig OTR. Än mer glädjande är att det är den post som överlägset flest valt att följa länkar från. Så många som en av fem har valt att gå till OTRs nedladdningssida för just Pidgin. Länkarna till OTR för andra klienter är inte lika frekvent besökta men totalt sett är det anmärkningsvärt många som följt länkar från den posten.

I den posten refererar jag inte till någon annan blogg eller tidningsartikel och får således inte någon backlänk eller trafik från annat håll. Det är därför riktigt strångt att den ändå tar sig upp som mest lästa post. Mycket av trafiken kommer istället genom sökmotorer samt tagg-surfning. Dvs folk som letat efter läsning på precis det tema jag skrivit.

Bland sökmotortermer som använts för att hitta min blogg är även foobar i kombination med ord jag skrivt om mycket frekvent förekommande. Då rubriken överst på sidan tills vidare är placeholdern foobar anser jag det rimligt att anta att det är personer som vet vad de letar efter. Kanske ett tecken på att någon vän tipsat om sidan. Det krävs ju trots allt att båda parter har OTR installerat för att man ska kunna prata mellan fyra ögon.


Dagens länk: Bloggen som komplement av Sofia @ Same same but different

En länk som jag glömde igår: Törs jag verkligen skriva det här? av Emma @ opassande

Inga kommentarer: