lördag 15 mars 2008

Vaknat på fel sida?

Nej, jag vaknade precis som planerat, käkade en snabb frukost och gav mig iväg till mitt extraknäck. Trodde att morgonen var på väg att börja helt ok men där hade jag fel. Jag låser upp och går in för att hämta nycklar och följesedlar. Det första jag reagerar på är att det inte finns några följesedlar i det vanliga facket. I och för sig inte första gången jag varit tvungen att skriva ut följesedlarna själv men det hör verkligen inte till vanligheterna. Det är betydligt vanligare att det ligger extra information tillsammans med sedlarna.

När jag börja kolla mig omkring så visar det sig att det inte finns något avtal för mig att skriva på. Det har iofs hänt några få gånger förr under de år jag jobbat. Så när som på en gång så har vid de undantagsfallen SL ringt upp mig i förväg och förvarnat att han glömt bort avtalen och att vi ordnar det nästa gång. Värt att anmärka är att det inte inträffat en enda gång sedan nuvarande SL började.

Kollar mig ytterligare omkring efter ledtrådar och upptäcker till min förvåning att schemana för lördagschaufförer är borta. Istället sitter där scheman för söndagschaufförer. Distrikten är färre till antalet och mitt namn förkommer inte i rotationen av förare. Efter att ha dubbelkollat letar jag reda på numret till SL. Inget svar så jag lämnar ett meddelande. Efter att ha funderat på saken ett litet tag åker jag 05.30 hem igen och kryper ner till sängs igen. Väntar med spänning på svar.

När man talar om trollen. Jag sitter och skummar igenom texten och är sekunder ifrån att skicka den när det ringer. Som jag redan gissat berättar SL att det kommer testas med ordinarie säljare på lördagarna och extrapersonal för söndagskörningar. Ryktesvägen har jag hört om sådana planer. Att SL inte gått ut med saken tidigare är för att inget varit klart och han inte velat förvirra folk i onödan. Tvära kast inom företaget ibland. Söndagsförare valdes i första han utifrån vilka som kommer att köra heltid i sommar. Att jag inte fått höra något alls beror på epoststrul. Hur som helst, tills vidare behöver jag inte ringa och avboka körningar när jag ska hitta på något under en helg. Jag är inte den som klagar. Även om jag inte så mycket som vred om nyckeln i tändningslåset idag så kommer jag att få full kompensation.

Inga kommentarer: