onsdag 5 mars 2008

Statistik och skrivande

Dagens länk: Konst som speglar samhället.


Bland de saker jag haft för mig på sistone återfinns skrivande. Dels har jag knackat lite kod på jobbet. Parallellt med det vanliga jobbandet har jag skrivit på några skript för att underlätta arbetet. Några första småsaker har fallit väl ut. Vidareutveckling pågår och det är skojigt värre att lära sig ett nytt språk. På fritiden har det också blivit ganska mycket skrivande. Bland annat några blogposter.

För några dagar sedan installerade jag en applikation som dels visar med vilken hastighet jag skriver men fram för allt räknar den ord. Till min förvåning så halkar det med lite chatande iväg ganska snabbt. Jag är överraskad hur mycket text det blir på en kväll.

Sneglade på statistik från nya bloggen och ser med all tydlighet hur man kan fiska besökare. De poster jag refererat till andra sidor som uppfyller följande två kriterier har jag fått märkbart fler besökare. Fram för allt andelen förmodat nya besökare har varit många.
1. Sidan ska ha många besökare.
2. Sidan ska automatiskt ge backlänk.

Egentligen är det lite tråkigt, att man får mer läsare genom att skriva om samma sak som alla andra. Iofs tycker jag det är rätt skönt att ha lite lagom många läsare, så jag vet inte om det påverkar mig åt att krysta fram referenser eller att avstå från att referera. Jag kommer säkerligen att agera olika från gång till gång.

Inga kommentarer: