måndag 10 september 2007

Old news

Några blandade mer eller mindre gamla nyheter.

Med anledning av den försenade utredningen Musik och film på Internet - hot eller möjlighet? så släppte Piratpartiet två pressreleaser. Ett Två
En av många som kommenterat utredningen är Oscar Swartz. Via länk upptäckte jag att han intervjut Hal R Varian som för Computer Sweden.

Med anledning av att Göran Hägglund censurerar vilken information som lagförfattande personal i regeringskansliet får ta del av i sitt arbete kräver piratpartiet hans avgång. Riksdagens administrativa direktör Per Bengtsson slår med kraft ifrån sig tankarna att införa liknande filter för riksdagen då det är principiellt fel att censurera lagstiftarnas surfande.

Via projO och Frimarknadsanarkist hittade jag ett klipp på YouTube. En intervju av 1976 års nobelpristagare i ekonomi, Milton Friedman.

Säkerhetskonsulten Dan Egerstad publicerade lösenord till ett flertal epostkonton tillhörande personal på ambassader och i regeringar. Uppgifterna hade han kommit över genom att bevaka trafik genom en anonymiseringstjänst där anonyma användare skickade känslig information i klartext. Oops! Om ingen vet vem jag är när jag surfar så behöver jag inte hålla användarnamn eller lösenord till jobbmailen hemlig eller hur var det nu? USA tvingade fram en stängning av sidan där lösenorden listades. Iran valde istället att kontakta honom och be om hjälp med att åtgärda den bristande säkerheten.

Avslutningsvis något som är betydligt mer lättsmält. Idag har Gart spelat Free Bird i Guitar Hero.

Inga kommentarer: