onsdag 12 september 2007

Skräppost

För några dagar sedan dök det upp riktad reklam från Bredbandsbolaget i form av ett vykort. Motivet var ettflyg/satellitfoto. Mer precist ett flygfoto över Linköping och texten "Björnkärrsgatan 12 B 200 - en av de snabbaste gatorna i Linköping". För det första så hade de angett en adress men refererade till den som en gata. Struntsak iofs. Något som stör mig mer är att när man får ett sånt här vykort och förstår att poängen är att ens hem sett från ovan är ska vara med på bilden så blir man besviken när man inte hittar det. Björnkärrsgatan ligger i Ryd och den statsdelen ligger tydligen inte tillräckligt centralt för att få vara med på Bredbandsbolagets bild av Linköping. Något som bara gör det hela roligare är att Bredbandsbolaget profilerar sig på snabbhet men de gör utskick på något adressregister som inte berörs av adressändring. Hade det inte gått snabbare om ni skickade till min nuvarande adress istället för omvägen via min gamla adress och eftersändning?



Slogan för Nokias N95 lyder what computers have become. En telefon som har knappsats motsvarande numpad och några specialknappar i stil med dem man har för ljud, snabbstart av program och viloläge. Det är alltså som en dator utan alfabetiskt tangentbord. Jämför man med smartphones så är det vanligt med touchscreen och olika inmatningsalternativ som handstilsigenkänning, klickbart tangentbord på skärmen, knappsats med qwerty-layout och liknande men N95 har inget sådant. På N95 är T9 det mest avancerade och snabbaste inmatningsalternativet. Vafan?! N95 har imponerande många funktioner innanför skalet men ett GUI som inte skiljer sig nämnvärt jämfört med de simplaste av telefoner. What computers have become? Är det ett skämt?

Jag försökte få kontakt med Nokia via epost för att få klarhet kring vad jag antar bara är elaka rykten om N95'an. Mitt första försök var att ställa frågorna till deras support via forumlär på sidan. För att få skicka frågorna visade det sig att samtliga uppgifter var obligatoriska, inklusive IMEI. Om man har frågor inför ett köp kan man alltså inte vända sig till deras support. Frågan är då vart man bör vända sig. Jag sökte på sidan men hittade bara en epostadress. Från nokiasponsorcenter@nokia.se fick jag snabbt svar att vända mig till customer.care@nokia.se för att få ett bättre svar på min fråga. Uhm.. min fråga besvarades inte alls så det är ju diskutabelt om jag kan få ett bättre svar utan att ha fått något svar alls. För att utvärdera hur pass bra jag hade letat gjorde jag en sökning.
Din sökning på "customer.care@nokia.se" gav tyvärr ingen träff i kategorin Nokia.se.
Hur som helst kom det omgående ett automatiskt svar att de kommer att behanda mitt ärende inom kort. Fem dagar senare fick jag följande svar.
Du har kontaktat Nokias reklamations avdelning och vi har tyvärr inte svar på några tekniska frågor.
Connecting people? Det är inte speciellt lätt att komma i kontakt med dem om man vill använda sig av epost. Något annat har jag inte provat och än så länge har jag inte fått svar. Den som väntar på något gott..



Avslutningsvis vill jag bara påpeka att jag inte har något emot ovanstående nämnda produkter och varumärken. Det är marknadsföringen av dem som ger mig kalla kårar.

Inga kommentarer: