söndag 2 september 2007

Städning


En bortgång är på många sätt en belastning för omgivningen. För mig har den börda mormos bortgång inneburit enbart varit av känslomässigt slag. För flera, främst min mor och morbror, så har det även inneburit mer fysiskt ansträngande bördor. En sådan var att städa ur hennes lägenhet. Från och med i torsdags är det avklarat och nycklarna återlämnade till värden. Det glädjer mig att de äntligen kan börja återgå till att leva livet som vanligt. När jag ändå är inne på det temat. Att ordna med gravvård tycker jag var ett klokt beslut. På så sätt måste inte graven besökas minst var fjortonde dag. Att besöka graven får inte bli en belastning utan ska vara något fint.


Tanken var att jag skulle bli klar i gamla lägenheten i lördags då jag passade på att hämta saker när jag hade vägarna förbi med en lastbil. Det visade sig att jag inte hade med mig tillräckligt mågna ikea-kassar men det är i alla fall betydligt färre saker kvar nu. Pust. Än en gång tack till Rikard som utan varsel hjälpte till att bära. Idag har jag ägnat en del tid åt att få undan alla blå kassar och göra plats för soffan. Imorgon kommer den!

Inga kommentarer: